Aller au contenu principal

Maandelijkse mobiliteitsevolutie

Januari 2024

Ontdek hier de evolutie van de cijfers van Januari met betrekking tot : 

  • fietsstromen en gedeelde micromobiliteit
  • openbaar vervoer stromen
  • verkeersstromen op de weg en congestie 
     

Inleiding

De waarnemingen wijzen op een lichte daling van het fietsgebruik (waargenomen evolutie: -5%; genormaliseerde evolutie: -3%) en van de micromobiliteitsdeelvoertuigen ten opzichte van januari van het voorgaande jaar, behalve voor de deelfietsen in vrije vloot waarvan het gebruik is toegenomen ten opzichte van januari 2023. 

Wat betreft het wegverkeer, zijn de doorrijtijden (indicator voor verkeersopstoppingen) licht gedaald ten opzichte van januari 2023 (-2% in de ochtendspits en -1% in de avondspits). De afname van de afgelegde afstanden door 3,5t+-vrachtwagens is echter groter dan in januari 2023 (-10%). 
 

Evolutie van de fietsstromen en van de gedeelde micromobiliteit

Sinds 2020 beschikt Brussel Mobiliteit over een reeks automatische tellers die op een vijftiental fietspaden werden geplaatst en waarvan de gegevens correct geëxploiteerd kunnen worden zodat de evolutie van de (fiets- en step)stromen gemeten kan worden over de seizoenen heen. Daarnaast kunnen we dankzij de gegevens van de micromobiliteitsoperatoren de evolutie volgen van de aanbods- en gebruiksindicatoren van de verschillende voertuigen die op het gewestelijke grondgebied gehuurd kunnen worden. Wat betreft de fietsen in stations (Villo!-systeem), komen de gegevens van JCDecaux. Wat de vrijevlootmicromobiliteitsoperatoren betreft, worden de gegevens verstrekt door de firma Vianova. Er moet worden opgemerkt dat sommige indicatoren kunnen worden onderschat omdat de communicatie van de gegevensstromen soms verstoord kan zijn.

De herziening van het uitvoeringsbesluit van de ordonnantie van 29 november 2018 betreffende het delen van vrije vloot vervoersmodi die een alternatief zijn voor de auto is normaal gezien sinds 01.02.2024 van toepassing. Dit betekent een vermindering van het aantal toegestane operatoren, alsook van de grootte van de voertuigenvloot per operator. Theoretisch gezien zullen er in het BHG twee deelstepoperatoren zijn (met elk tot 4.000 steps) en drie deelfietsoperatoren (met elk tot 2.500 fietsen). Daarom zouden we in de loop van 2024 een geleidelijke afname en stabilisering van het aantal vrijevlootvoertuigen moeten zien.
 

-5%

stromen op de fietspaden in Januari 2024 ten opzichte van Januari 2023. 

(Genormaliseerde evolutie : -3%)

Meer weten

1.675

verhuringen van Villo!-fietsen (gedeelde fietsen in stations) in Januari 2024 (daling ten opzichte van Januari 2023). 

Meer weten

1.937

verhuringen van elektrische deelfietsen in vrije vloot per dag in Januari 2024 (+16% ten opzichte van Januari 2023). Het aanbod van elektrische deelfietsen in vrije vloot omvat 2.183 voertuigen.

Meer weten

15.521

verhuringen van elektrische deelsteps in vrije vloot per dag in Januari 2024  (-9% ten opzichte van Januari 2023). Het aanbod van elektrische deelsteps in vrije vloot omvat 13.378 voertuigen.

Meer weten

0,89

keer per dag (= rotatiegraad): gemiddeld gebruik van een elektrische deelfiets in vrije vloot in Januari 2024.

Meer weten

1,17

keer per dag (= rotatiegraad): gemiddeld gebruik van een elektrische deelstep in vrije vloot in Januari 2024. Dat is een lichte stijging van +11% ten opzichte van Januari 2023.

Meer weten

Evolutie van de verkeersstromen en van de verkeerscongestie

De verkeersstromen en de trajecttijden worden nauwgezet opgevolgd om na te gaan in welke mate het gebruik van het privévoertuig evolueert in de tijd. Naast de gezondheidscrisis en het effect daarvan op de verplaatsingsgewoonten wordt aan de hand van deze gegevens het effect geanalyseerd van de maatregelen ter beperking van het gebruik van de auto (Stad 30, Lokale Mobiliteitscontracten voor de mazen, enz.). Het goederenvervoer per vrachtwagen werd dan weer veel minder hard getroffen door de crisis dan het personenvervoer.

-10%

afstand die vrachtwagens van meer dan 3,5t aflegden in Januari 2024 ten opzichte van Januari 2019.

Meer weten

-2%

reistijd in de ochtendspits in Januari 2024 vergeleken met Januari 2023.

Meer weten

-1%

reistijd in de avondspits in Januari 2024 vergeleken met Januari 2023.

Meer weten

-5%

stromen op de fietspaden in Januari 2024 ten opzichte van Januari 2023.

(Genormaliseerde evolutie : -3%)

-4%

stromen op de fietspaden van maandag tot vrijdag in Januari 2024 ten opzichte van Januari 2023.

(Genormaliseerde evolutie : -6%)

-8%

stromen op de fietspaden in het weekend in Januari 2024 ten opzichte van Januari 2023.

(Genormaliseerde evolutie : +3%)

Stromen op fietspaden

In januari 2024 lagen de gemiddelde weersomstandigheden vrij dicht bij die van januari 2023. In januari 2024 waren er echter verschillende dagen met winterse omstandigheden (storm, vorst en zelfs een laagje sneeuw), die de gemiddelde stromen waarschijnlijk naar omlaag hebben getrokken (bron: Koninklijk Meteorologisch Instituut van België).

De stromen op de fietspaden die in aanmerking werden genomen, zijn licht gedaald in januari 2024 ten opzichte van januari 2023 (-5%) (genormaliseerde evolutie : -3%). 

De stromen daalden het sterkst in het weekend (-8% tegenover -4% op weekdagen; genormaliseerde evolutie: -6% op weekdagen en +3% in het weekend). 

Naargelang de telpunten varieert de waargenomen evolutie van januari 2023 tot januari 2024 van +18% (genormaliseerde evolutie: +23%) op de Franklin Rooseveltlaan in Brussel (CB1599) tot -21% op de Tervurenlaan (CEK18) (genormaliseerde evolutie: -21%).
 

Fietsen in station : Villo!-systeem

Het aantal Villo!-fietsen (i.e. de omvang van de vloot) is stabiel gebleven tussen januari 2024 en januari 2023 (-5,5%). In januari 2024 werden er gemiddeld 1.675 Villo!-fietsen per dag verhuurd. Dit is een daling ten opzichte van januari 2019 (-39%) en een lichte daling ten opzichte van januari 2023 (-11%).  De gemiddelde rotatiegraad per dag in januari 2023 is lager dan in januari 2019 (31%) en is stabiel ten opzichte van januari 2023 (-6%).  

Elektrische deelsteps en deelfietsen in vrije vloot

Wegens een probleem met de kwaliteit van de gegevens betreffende de operatoren van elektrische deelfietsen in vrije vloot tot november 2021 worden de indicatoren van de elektrische fietsen verstrekt vanaf 2022. Voor de elektrische steps worden de indicatoren verstrekt vanaf 2021.
  
Het aanbod van elektrische deelsteps in vrije vloot is gedaald in januari 2024 ten opzichte van januari 2023 (-18%). De rotatiegraad is licht gestegen (1,05 in januari 2023 ten opzichte van 1,17 in januari 2024). 
Als we januari 2024 en januari 2021 met elkaar vergelijken, stellen we een uitbreiding van het aanbod vast met 192% en een stijging van de rotatiegraad met 98%.

Het aanbod van elektrische deelfietsen in vrije vloot is gestegen in januari 2024 ten opzichte van januari 2023 (+18%). De rotatiegraad is stabiel gebleven (0,9 in januari 2023 en 0,89 in januari 2024).

In januari 2024 bedroeg de gemiddelde afstand van een traject met een elektrische deelfiets 3,2 km, terwijl een traject met een elektrische step gemiddeld 2,2 km bedroeg.
 

Congestie

0,9


minuten vertraging gemiddeld tijdens de ochtendspits voor een traject van 10 minuten, in Januari 2024, d.w.z. een vermindering van de reistijd met -2 % ten opzichte van Januari 2023.

Voitures.

2,5

minuten vertraging gemiddeld tijdens de avondspits op een traject van 10 minuten, in Januari 2024, d.w.z. een vermindering van de reistijd met -1% ten opzichte van Januari 2023.

Minuten vertraging in hoogspits

Uit de indicatoren van de dienst Planificatie van Brussel Mobiliteit blijkt dat men in januari voor een traject van 10 minuten tijdens de ochtendspits gemiddeld 0,9 minuut vertraging opliep en tijdens de avondspits gemiddeld 2,5 minuten vertraging. Het verkeer is dus duidelijk veel drukker tijdens de avondspits dan tijdens de ochtendspits. De situatie is vergelijkbaar met januari 2023, maar drukker dan in 2022.

Vrachtwgens van meer dan 3,5T in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest

Het vrachtwagenverkeer in het gewest (het deel van de Brusselse Ring inbegrepen) is relatief stabiel en heeft weinig hinder ondervonden van de lockdownmaatregelen. In 2021 bedroeg het gemiddelde aantal vrachtwagens van meer dan 3,5 ton ongeveer 19.650 per dag in het hele Brussels Hoofdstedelijk Gewest (inclusief het deel van de Ring dat tot het gewest behoort).
 
Hierboven staat het overzicht van het aantal afgelegde kilometers volgens de Viapass-gegevens. Als we het jaar 2019 als referentiejaar nemen, stellen we een globale daling vast van -7% in 2020, -2% in 2021 en -4% in 2022 van alle kilometers die over een volledig jaar werden afgelegd door vrachtwagens van meer dan 3,5 ton.

  • Voor de maand januari hebben we een toename waargenomen van +1% in 2020 (vóór het uitbreken van de crisis), gevolgd door een daling van -7% in 2021, -8% in 2022, -7% in 2023 en -10% in 2024 ten opzichte van de referentiemaand januari 2019.

In het algemeen volgt het aantal vrachtwagens in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest dezelfde trend als het aantal afgelegde kilometers, d.i. ongeveer 600.000 vrachtwagens per maand over een jaar.