Hoe ver staan we met de verwezenlijking van de doelstellingen?
|
|
|
Visie 0 doden en zwaargewonden: stappen in de goeie richting
Op de Brusselse wegen vielen in de eerste 9 maanden van het jaar 5 verkeersdoden te betreuren. Dit is wel minder dan voorgaande jaren, waarin de eerste 9 maanden meestal meer dan 10 doden vielen. Ook wat betreft zwaargewonden blijft Stad 30 zorgen voor een duurzame daling van het aantal ongevallen. Met 100 zwaargewonden in de eerste 9 maanden wordt dit jaar een indrukwekkende daling vastgesteld in vergelijking met de voorgaande jaren waarbij 120 à 140 zwaargewonden de norm was in de eerste 9 maanden. Stad 30 zorgt duidelijk voor een daling van het aantal en de ernst van de ongevallen, al zien we tegelijk een nieuwe uitdaging in de exponentiële opkomst van elektrische steps.
|
|
|
Het hart van Vorst krijgt een opknapbeurt
Het Gewest heeft een subsidie van vier miljoen euro toegekend aan de gemeente Vorst voor de herinrichting van het Sint-Denijsplein. Het project strekt zich uit tot de openbare ruimtes in het hart van Vorst en houdt rekening met de visie van Good Move en met die van de wijkbewoners, zoals vastgelegd in het duurzame wijkcontract Abdij. Een gedeelde ruimte moet de wijk autoluwer maken, met inachtneming van het STOP-principe. Het Sint-Denijsplein, het Sint-Denijsvoorplein en het eerste deel van de Brusselse- en de Neerstalsesteenweg worden één grote ontmoetingszone zonder niveauverschillen. Dit betekent dat een honderdtal parkeerplaatsen zullen sneuvelen ten gunste van andere weggebruikers. Fotocredit: A PRACTICE
|
|
|
Een rustige schoolbuurt
Twee jaar geleden besliste de Stad Brussel de Molenbeekstraat om te vormen tot een schoolstraat. Vandaag wil de stad een rustige schoolbuurt creëren om de veiligheid van leerlingen en de algemene verkeersveiligheid te verbeteren. De dichtbevolkte Tivoliwijk telt immers acht scholen en vier kinderdagverblijven. Brussel-Stad heeft daarom onlangs een verkeersplan voor de hele wijk voorgesteld – de Drootbeek-, Molenbeek- en Claessensstraat – dat het doorgaand verkeer moet weren om er een rustigere en aangenamere zone van te maken. In het voorjaar 2022 volgt een uitvoeringsplan.
|
|
|
Capaciteitsuitbreiding voor metrolijnen 2 en 6
Dankzij extra metrostellen op de lijnen 2 (Simonis – Elisabeth) en 6 (Koning Boudewijn – Elisabeth) zijn er sinds begin november tijdens de spitsuren ongeveer 2.000 zitplaatsen per uur en per richting bijgekomen. Een capaciteitsuitbreiding van 10% dankzij de geleidelijke indienstneming van nieuwe M7-metrostellen op de lijnen 1 en 5.
|
|
|
Bus 71 rijdt sneller dan ooit!
Sinds 2016 vonden er verschillende aanpassingen plaats op het traject van lijn 71. Deze aanpassingen werden in eerste instantie bestudeerd met het oog op de aanleg van een tramlijn 71, maar werden uiteindelijk op initiatief van het Gewest en in samenwerking met de betrokken gemeenten uitgevoerd voor de buslijn. De commerciële snelheid van de drukste lijn van het busnet nam daardoor aanzienlijk toe, tot zelfs zeven minuten tijdswinst richting De Brouckère in de ochtendspits. Ook de regelmatigheid verbeterde. De creatie van tegenrichtingsverkeer voor bussen op de Fraiteurbrug zorgde voor een gemiddelde toename van de commerciële snelheid met 1,5 km/uur. Fotocredit: MIVB
|
|
|
De nieuwe TNG's van de MIVB
Eind oktober kwam de eerste Tram New Generation in de stelplaats van Haren aan. Dit nieuwe model tram is comfortabeler, ruimer en toegankelijker en verhoogt de capaciteit van het tramnet, wat de MIVB in staat stelt nieuwe tramlijnen te creëren. Er werden 90 exemplaren besteld, wat neerkomt op 10.000 extra plaatsen voor reizigers. Multifunctionele ruimtes op deze trams bieden plaats aan rolstoelen, kinderwagens, fietsen enzovoort. De tramstellen zijn ook vlot toegankelijk voor minder mobiele personen en met het oog op de veiligheid zijn ze voorzien van externe achteruitkijkcamera's, een dodehoekcamera vooraan, sensoren die obstakels kunnen detecteren... Deze eerste TNG ondergaat momenteel een reeks tests in de stelplaats en op het net. Fotocredit: MIVB
|
|
|
Cyclostrades? Fietssnelwegen? "Corridors vélos"?
Brussel Mobiliteit heeft samen met Vlaanderen en Wallonië de fietsverbindingen voor langeafstandsverplaatsingen vanuit deze twee gewesten naar de assen van het Brusselse gewestelijke fietsnetwerk Fiets-PLUS vastgelegd. In Vlaanderen heten deze fietsroutes fietssnelwegen, in Wallonië "corridors vélos" en in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest cyclostrades. Bijgevolg worden deze fietsroutes op het grondgebied van het Gewest aangeduid met een "C" in plaats van een "F". Dit coherente, rechtstreekse, leesbare en ononderbroken netwerk loopt langsheen spoor-, water- en snelwegen. Het vormt een onmisbare schakel in de ambities van het Good Moveplan om de intergewestelijke fietsverplaatsingen te verdrievoudigen. De website cyclostrades.be bevat alle informatie over het Brusselse fietsnetwerk, met duidelijke kaarten, een routeplanner en de geplande en nieuwe verbindingen.
|
|
|
Een facelift voor het fietspad aan de Vorstlaan
Begin november vernieuwde Brussel Mobiliteit met de steun van de Koning Boudewijnstichting een van de oudste fietspaden van het Gewest. Het dateert van 1896! Het Fonds Bikes in Brussels biedt via de stichting steun aan de verbetering van de fietsinfrastructuur in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest. In juni kende dit fonds bijna 600.000 euro toe aan verschillende projecten die het fietsgebruik bevorderen, en in november nog eens 100.000 euro. Goed voor 16 nieuwe fietsvoorzieningen in ons Gewest.
|
|
|
Drop-offzones voor steps
Na het proefproject dat Brussel Mobiliteit opstartte in oktober 2020, richtte Sint-Agatha-Berchem op haar grondgebied onlangs 31 drop-off zones voor deelsteps in. Hiermee wil de gemeente het parkeren van dergelijke deelvoertuigen in speciaal daartoe ingerichte zones aanmoedigen en wildparkeren vermijden. Het gemeentelijke reglement bepaalt dat de gemeentediensten alle deelsteps, -fietsen en
-scooters die buiten een drop-offzone staan verwijderen en aan de operator terugbezorgen tegen betaling van een vergoeding. Fotocredit: Gemeente Sint-Agatha-Berchem
|
|
|
Nieuws over deelmicromobiliteit
- Na Antwerpen is Go Sharing, een nieuwe elektrische deelscooterdienst, nu ook in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest actief.
- Voortaan biedt Dott naast deelsteps ook deelfietsen aan.
|
|
|
De Brusselse Keukens proeven van de bakfiets
Vanaf midden oktober leveren de Brusselse Keukens twee maanden lang maaltijden aan huis in Anderlecht en Jette. Als deze testfase in samenwerking met Urbike en de steun van Brussel Mobiliteit en de Stad Brussel goed verloopt, zal de organisatie in de toekomst bakfietsen blijven gebruiken voor haar maaltijdleveringen aan huis en aan scholen, kinderdagverblijven, zieken- en rusthuizen. Vergeet niet dat iedereen een fietskar van Remorquable kan lenen voor occasionele privé- en professionele verplaatsingen! Bekijk de antennes in je buurt.
|
|
|
De Brusselse gemeenten bezoeken Leuven
Onlangs hebben Brussel Mobiliteit en Brulocalis de Brusselse schepenen en mobiliteitsadviseurs (gegroepeerd in het CeMa-netwerk) uitgenodigd voor een interessante uitstap naar Leuven. De keuze viel op deze Vlaamse stad wegens haar duurzame en toekomstgerichte mobiliteitsbeleid. Ter plaatse stelde de mobiliteitsadviseur van Stad Leuven eerst de verschillende mobiliteitsprojecten van het plan Leuven 2030 voor, waarna hij de groep langs de verkeersluwe buurten leidde alsook langs de mobility hubs (Hoppinpunten) die verschillende Leuvense mobiliteitsdiensten herbergen.
|
|
|
Brussel Mobiliteit richt zich tot de stakeholders van Cairgo Bike
In oktober verzond Brussel Mobiliteit de eerste editie van een nieuwsbrief bestemd voor de stakeholders van het Europese Cairgo Bike-project, de Cairgo Bike News Stakeholders. Deze nieuwbrief bevat informatie over de campagne ter promotie van de bakfiets bij professionals en over het nieuwe concept van infosessies voor Brusselse organisaties en professionals, de CAirGo Bike Test Ride Session. Nieuwsbrieven zijn perfect middelen om alle betrokkenen te informeren over de ondernomen acties en over de uitdagingen en doelstellingen van het Good Move-plan. Vergeet niet dat er ook een Fiets News, een Schoolvervoerplan News en een Taxi News (voor de sector) bestaan.
|
|
|
De Europese deelmobiliteitindex
Fluctuo, een specialist in de analyse van realtimegegevens over deelmobiliteit – zoals steps, fietsen, scooters en wagens – heeft zijn nieuwe European Shared Mobility Index gepubliceerd. Deze bevat de gegevens van het derde kwartaal van 2021 met betrekking tot de deelmobiliteit in 16 Europese steden. Daaruit blijkt dat het goed gaat met de sector. In vergelijking met dezelfde periode in het voorgaande jaar vonden er in september 2021 twee miljoen extra ritten plaats. Intussen zijn er in de Europese steden meer deelsteps dan deelfietsen; steps zijn momenteel goed voor bijna de helft van alle voertuigen in de index. Brussel bevindt zich ten opzichte van 15 andere steden in de middenmoot, met een aanbod van 18 verschillende operatoren. Een analyse van het Fluctuo-rapport voor het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is te vinden op AutoGids.
|
|
|
Integratie van de gegevens van mobiliteitsdiensten
Mpact, een partner van het Interreg North-West Europe eHUBS-project, organiseert op 13 december aanstaande van 14 tot 15 uur een webinar over de integratie van gegevens met het oog op het welslagen van mobiliteitshubs waarin elektrische (bak)fietsen, scooters en/of wagens samenkomen. Dit webinar vindt plaats in het Frans.
Tijdens het webinar worden twee door het eHUBS-project goedgekeurde interfaces gepresenteerd:
- De City Data Standard for Mobility (CDS-M), een standaard voor gegevensuitwisseling tussen mobiliteitsaanbieders en steden.
- De Transport Operator, MaaS Provider – Application Programming Interface (TOMP-API), een taal om de communicatie tussen transportoperatoren en mobiliteitsaanbieders te beheren.
|
|
|
Kent u andere professionele mobiliteitsactoren die geïnteresseerd zijn in de mobiliteits- en verkeersveiligheidsactualiteit van het Brussels Gewest en de evolutie van de Good Move-projecten?
Aarzel niet om hen de Good Move-nieuwsbrief door te sturen.
Zij kunnen zich rechtstreeks abonneren via deze link:
|
|
|
|