Hoe ver staan we met onze doelstellingen?
|
|
|
Het toegankelijk maken en beveiligen van bovengrondse haltes
In 2021 werden niet minder dan 95 bus- en tramhaltes (her)aangelegd om ze veiliger en toegankelijker te maken. Dit resultaat overstijgt aanzienlijk de verbintenis van het Gewest om jaarlijks 70 haltes opnieuw aan te leggen aanzienlijk. Het is de vrucht van een collectieve inspanning door de cel Haltes van de MIVB voor de coördinatie en technische ondersteuning en door tal van spelers die de werken hebben uitgevoerd: de directie Infrastructuur Openbaar Vervoer en de dienst BUILD van Brussel Mobiliteit, de dienst Infrastructuren van de MIVB en meerdere gemeenten.
|
|
|
30 of 50? Test het verschil in virtual reality
Brussel Mobiliteit bood de voorbije weken in Brusselse winkelcentra een unieke virtual reality-ervaring aan. Ook tijdens het Irisfeest op 8 mei kan het publiek in virtual reality het verschil tussen 30 of 50 km/u ervaren. Het gaat om een ritje van twee minuten met de auto, eerst tegen 30 en vervolgens tegen 50 km/u waarbij tal van mogelijke alledaagse situaties opduiken: een fietser, een overstekende voetganger, een kind dat achter een bal loopt, een aankomende tram in de achteruitkijkspiegel… De software berekent hoe aandachtig de bestuurder is en levert een gepersonaliseerd rapport af. Deze virtuele ervaring ondersteunt de meest recente veiligheidscampagne ‘Snel rijden kan monsterlijke vormen aannemen’ en toont de verschillende manieren waarop een bestuurder de omgeving waarneemt afhankelijk van de snelheid.
|
|
|
Test de Stad 30 uit
De invoering van de Stad 30 lokt soms negatieve reacties uit. Wat als je de voordelen ervan zou kunnen zien tijdens een geleide wandeling? Uitgerust met een geluidsmeter en een speedgun loodsen de gidsen van GoodPlanet je door een veiligere stad waar het aangenaam wonen en vertoeven is. Deze gratis workshop, georganiseerd met de steun van Brussel Mobiliteit, staat open voor iedereen en kan in een privé- of professioneel kader worden georganiseerd. Details en inschrijvingen.
|
|
|
Brussel Mobiliteit is opnieuw gestart met asfalteren
Dankzij het goede weer kon Brussel Mobiliteit begin maart al warm asfalt gebruiken om de winterschade aan de wegen te herstellen. Het doel is zoveel mogelijk volledige weggedeeltes te asfalteren en te vernieuwen, eerder dan plaatselijk kleine herstellingen uit te voeren. Het asfalteringsprogramma loopt tot de herfst. Dit jaar trekken we tien miljoen euro uit voor het wegenonderhoud.
|
|
|
Bus 73, een nieuwe lijn tussen het Zuidstation en COOVI
Sinds 7 maart rijdt bus 73 (Zuidstation – COOVI) op de Industrielaan. Deze 55ste buslijn op het MIVB-net maakt deel uit van het Richtplan Bus. Dat richtplan is de belangrijkste hervorming van het MIVB-busnet van de afgelopen jaren. Kaartje: MIVB
|
|
|
Lijn 73 is de 6de nieuwe lijn van het busnet. De eerste vijf lijnen die in dienst werden gesteld, waren:
- Lijn 33 Louiza – Dansaert: 1ste volledige elektrische lijn op het net (midden 2018)
- Lijn 37 Linkebeek-station – Albert (midden 2019)
- Lijn 52 Vorst Nationaal – Centraal Station (september 2021)
- Lijn 56 Schuman – Buda (maart 2020)
- Lijn 74 Clémence Everard – Ukkel-Stalle (april 2021)
De uitrol van het Richtplan Bus eindigt in 2022. Zodra het volledige plan is uitgerold, zal het MIVB-busnet 30% extra plaatsen bieden.
|
|
|
Fietsinfrastructuur op het Montgomeryplein
Tijdens de krokusvakantie heeft Brussel Mobiliteit werkzaamheden uitgevoerd aan het Montgomeryplein. Op de ventweg van het Montgomeryplein werd het fietspad doorgetrokken zodat fietsers rond het hele plein op een tweerichtingsfietspad kunnen rijden. Op de rotonde zelf werd de binnenste rijstrook aan de kant van de fontein geschrapt en kwam een fietssuggestiestrook op de buitenste rijstrook. Het Montgomeryplein is een onvermijdelijk, maar moeilijk knooppunt voor fietsers en een ongevalgevoelige zone (van niveau 2) voor alle weggebruikers. Deze nieuwe inrichting vormt een test met het oog op de volledige herinrichting van de rotonde als een van de projecten waarvoor tegen eind 2022 een stedenbouwkundige vergunning aangevraagd moet worden.
|
|
|
Kies je mobiliteit!
Dit jaar is er heel wat veranderd om duurzame mobiliteit aantrekkelijker te maken. Enkele voorbeelden:
- een groter mobiliteitsbudget. Ontdek hier hoe je de aankoop van een fiets, een openbaarvervoerabonnement, het huren van een woning in de nabijheid van je werkplek, enz. kan combineren. We herinneren je er tot slot aan dat een voetgangerspremie bestaat in het kader van dit mobiliteitsbudget.
- een uitgebreide Brussel'Air-premie waarmee je alternatieven voor een eigen wagen "à la carte" kan testen en financieren.
- een fietsvergoeding die van 0,24 €/km naar 0,25 €/km is gestegen.
|
|
|
Good Move-uitwisselingsochtend tussen Brussel Mobiliteit en de gemeenten
Op 18 maart nodigde Brussel Mobiliteit de schepenen en adviseurs bevoegd voor mobiliteit van alle 19 gemeenten uit om drie actuele thema's i.v.m. de uitvoering van het Good Move-plan te bespreken: de verwezenlijking van de Stad 30 en haar geloofwaardigheid (Gids nr. 62), een overzicht van de nieuwe vorm van de gemeentelijke mobiliteitsplannen en de omzetting bij de gemeenten van het nieuwe Actieplan Verkeersveiligheid 2021-2030.
Brussel Mobiliteit maakte van deze gelegenheid gebruik om de gemeenten eraan te herinneren dat extra aanvragen om op sommige weggedeelten de snelheid van 50 naar 30 km/u te laten zakken ontvankelijk zijn tot en met 30 april en dat we hen snelheidsinformatieborden ter beschikking stellen middels een overeenkomst met het bestuur.
|
|
|
Nieuwe regels voor het gebruik van schermpjes in het verkeer
Sinds 3 maart 2022 zijn de regels veranderd voor het gebruik van mobiele apparatuur met een scherm. Bestuurders, inclusief fietsers, mogen een mobiel apparaat met een scherm (gsm, tablet…) niet langer gebruiken of hanteren, tenzij het met een specifieke houder aan het voertuig is vastgemaakt. Bestuurders mogen een mobiel elektronisch apparaat dus niet gebruiken of vasthouden, tenzij ze stilstaan of geparkeerd zijn.
|
|
|
Stad 30 – metingen op het terrein tonen algemene snelheidsvertraging
Om de impact van Stad 30 op de effectief gereden snelheden te meten, voerde Brussel Mobiliteit identieke snelheidsmetingen uit op een willekeurige selectie van 80 meetpunten in het gewest. In de vergelijking tussen het najaar van 2020 en het najaar van 2021 valt op dat de snelheidsvertraging een globaal effect is van Stad 30, dat ook tot uiting komt op de wegen waar de snelheidsbeperking niet is gewijzigd. De grootste vertraging is op te merken in de straten die voorheen de hoogste snelheden registreerden, wat resulteert in een sterke vermindering in het aantal straten met een problematische snelheid. Overigens is de vertraging consistent en gelijkmatig op alle momenten van de dag en de nacht – al moeten we wel vermelden dat ‘s nachts op veel locaties de snelheid nog te hoog blijft.
|
|
|
Kent u andere professionele mobiliteitsactoren die geïnteresseerd zijn in de mobiliteits- en verkeersveiligheidsactualiteit van het Brussels Gewest en de evolutie van de Good Move-projecten?
Aarzel niet om hen de Good Move-nieuwsbrief door te sturen.
Zij kunnen zich rechtstreeks abonneren via deze link:
|
|
|
|