Aller au contenu principal

De infrastructuur

De infrastructuur heeft een duidelijke impact op de manier waarop goederen verdeeld worden. De aanwezigheid van het kanaal vormt een kans voor het Brussels Gewest om een alternatief te ontwikkelen voor vervoer over de weg, dat meer negatieve neveneffecten veroorzaakt dan vervoer over het water. Toch biedt het wegvervoer een weergaloze en onontbeerlijke flexibiliteit om elke uithoek van het gewest te kunnen bereiken.

Het wegvervoer moet dus absoluut geoptimaliseerd worden om de bevoorrading van de stad te verzekeren en tegelijk de hinder te beperken. Dat kan met name door een goed beheer van de leveringszones om dubbelparkeren tegen te gaan of door het gebruik van afhaalpunten te promoten om het aantal afgelegde kilometers voor de levering van pakjes te beperken. De beschikbaarheid en de locatie van dit soort infrastructuur is erg belangrijk om het gebruik ervan te stimuleren.

Tot slot is de aanleg van fietsinfrastructuur een belangrijke stimulans voor de fietslogistiek, die een waardig alternatief vormt voor licht wegtransport en beslist in opmars is.

221.887

adressen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer weten

4.517

leveringszones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (2022).

Meer weten

927

afhaalpunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (situatie: August 2023).

Meer weten

6km

kaaien in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer weten

1

containerterminal in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer weten

400km

straten met beperkt eenrichtingsverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer weten

221.887

adressen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

De 221.887 adressen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest liggen verspreid langs 1.983 km weg en zijn allemaal een mogelijke bestemming voor een levering.

Het aantal leveringen neemt daarenboven onafgebroken toe wegens de opmars van e-commerce.

Voor bedrijven die hun goederen niet buiten de openbare weg in ontvangst kunnen nemen, kan er op de openbare weg een leveringszone worden ingericht. Het gaat daarbij ofwel om een geïsoleerde massagenerator, ofwel om een handelswijk.

Er bestaan twee soorten leveringszones op de openbare weg:

  • Zones die gecontroleerd worden door de politie of door beëdigde gemeentemedewerkers, waar het voertuig mag worden weggetakeld en de eigenaar een boete krijgt in geval van een overtreding.
  • De gedepenaliseerde zones die door iedereen gebruikt mogen worden mits betaling van een bijdrage van 100 euro per halve dag vanaf de eerste gebruikte minuut, behalve in geval van levering. Er is geen inbreuk, voertuigen mogen niet weggetakeld worden.

4.517

leveringszones in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Meer weten

927

afhaalpunten in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest (situatie: August 2023).

Een afhaalpunt is een winkel die pakjes in ontvangst neemt voor particulieren om zo gemiste leveringen te voorkomen. Het gebruik van een afhaalpunt is een erg doeltreffende manier om de economische en ecologische kostprijs van de laatste kilometer te beperken door pakjes te groeperen.

Volgens het project E-Green van het Vlaams Instituut voor Logistiek zouden deze kosten met 60% tot 80% verminderd kunnen worden als 75% van de mensen zou opteren voor levering in een afhaalpunt in plaats levering aan huis en ze hun pakje te voet, per fiets of met het openbaar vervoer zouden afhalen.

Het kanaal is 14 km lang en doorkruist het hele gewest. Het vormt een milieuvriendelijker alternatief voor het wegvervoer en er zijn geen opstoppingen.

Langsheen het kanaal werden over een afstand van in totaal 6 kilometer kaaimuren opgetrokken om schepen te kunnen laden en lossen. Om de afstand tussen deze kaaimuren en de 221.887 adressen in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest te overbruggen, is vaak een voor- of na-transport via de weg nodig.

6km

kaaien in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

1

containerterminal in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

 

De haven van Brussel is uitgerust met een containerterminal. Het gebruik van deze terminal neemt jaar na jaar toe, met 47.262 vervoerde TEU's (twenty foot equivalent unit - twintig voet equivalent container) in 2021 tegenover 42.453 in 2020.

In een straat met beperkt eenrichtingsverkeer (BEV) mogen fietsers in beide richtingen rijden. ¼ van het aantal strekkende kilometer wegennet in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest is ingericht als BEV.

Samen met de toegang tot de voetgangerszones en de fietspaden vormen de straten met BEV een aanzienlijk concurrentievoordeel voor de fietslogistiek.

400km

straten met beperkt eenrichtingsverkeer in het Brussels Hoofdstedelijk Gewest.

Logistiek vastgoed

Brussel telt momenteel 2.000.000 m² opslagruimte.

Een verscherpte concurrentie tussen de stedelijke functies leidt tot de reconversie van de oude sites. De stedelijke logistieke centra zijn nochtans van essentieel belang voor de ontwikkeling van nieuwe trends: de circulaire economie, de korte keten voedselvoorziening, logistiek via de fiets...

Carte montrant les mètres carrés d'activité logistique et de commerce de gros.

Brussel telt momenteel 2.000.000 m² opslagruimte.

Het logistieke vastgoed is geconcentreerd in het historische industriële gebied van het gewest rond het kanaal, dat veel diversiteit vertoont op het vlak van de bebouwing en het gebruik afhankelijk van de zone (recente industriële gebieden eerder in de rand en oudere industriële gebieden in het centrum). Terwijl sommige gebouwen zoals het TIR-centrum meerdere duizenden m² tellen, nemen andere slechts enkele honderden m² in beslag en liggen ze midden in de stad.

Publicaties

Couverture du document

2015

Katern 4 van het kenniscentrum van de mobiliteit

Ontdek de katern 4 van het kenniscentrum van de mobiliteit : Goederentransport en logistiek

Cover

2019

Kerncijfers over het goederenvervoer in Brussel

Ontdek de brochure over goederentransport in Brussel.