Hoe mobiliteit, ecologische transitie en sociale rechtvaardigheid verzoenen?
Op dinsdag 27 juni hebben Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel een studie- en uitwisselingsdag georganiseerd over de sociale uitdagingen van het mobiliteitsbeleid:
- In de voormiddag heeft Brussel Mobiliteit de resultaten voorgesteld van zijn meest recente studies en analyses over autogebruik, -bezit en -behoeften naargelang verschillende sociodemografische variabelen (gender, type huishouden, inkomensklasse, niveau van materiële deprivatie), onmiddellijk gevolgd door een voorstelling van de verschillende begeleidingsmaatregelen die Brussel Mobiliteit en Leefmilieu Brussel genomen hebben, zoals het plan voor het toegankelijk maken van het openbaar vervoer, gratis MIVB-abonnementen voor talloze doelgroepen, taxicheques voor personen met een handicap, de Brussel’Airpremie of uitzonderingen op de lage-emissiezone.
- In de namiddag hebben de deelnemers zich in kleine groepen gebogen over de moeilijkheden die bepaalde bevolkingsgroepen ervaren (ouderen, personen met een handicap, mensen met een beperkt inkomen, enz.) en de toereikendheid van de bestaande of geplande maatregelen ten aanzien van de behoeften.
- Tot slot kondigde de minister van Mobiliteit, Elke Van den Brandt, de oprichting aan van een afdeling van de Gewestelijke Mobiliteitscommissie die zich specifiek zal bezighouden met sociale kwesties. Deze nieuwe afdeling zal een regelmatige monitoring op lange termijn van de sociale uitdagingen op mobiliteitsvlak mogelijk maken en de samenwerking tussen actoren uit de sociale en mobiliteitssector versterken.
|